Az Elektronikus adat az automatikus vámkezelés lelke
VÁM VILI A KÜLFÖLDI ONLINE RENDELÉS SZAKÉRTŐJE. JÁRTAS A VÁMKÉRDÉSEKBEN, AMIT ESETLEG NEM TUD, ANNAK UTÁNAJÁR A POSTA VAGY NAV MEGFELELŐ FELÜLETÉN. VILI ÖRÖMMEL SEGÍT NEKED IS! OLVASD EL A HARMADIK RÉSZT A KISOKOSBÓL.
2021. augusztus 3.
Itt van ez a sokat emlegetett szállóige, hogy „a szó elszáll, a papír megmarad”, de manapság az elektronikus rendszerek világában - valljuk be – a papír mellé odaírhatnánk az elektronikus adatot is. Különösen igaz ez a postai vámkezelés esetében. Hogy miért? Azt Vám Vili rögtön elmagyarázza.
Mitől automatikus a postai vámkezelés?
Röviden: attól, hogy nem neked kell az adatok megadásával bajlódni, a posta mindent megcsinál helyetted. Vagy legalábbis majdnem mindent. Persze, ilyenkor jön a kérdés, hogy honnan tudja a Posta az általad rendelt termékekhez kapcsolódó adatokat? Erre egyszerű a válasz. A webshop, ahol rendeltél, a küldeményed feladásakor átadja a címedet és a küldeményadatokat az országában található postának. A feladó posta pedig ugyanezeket az adatokat továbbítja a címzett ország postájának, azaz a mi esetünkben a Magyar Postának.
Mik is ezek az adatok pontosan?
Itt sincs meglepetés. A feladó és a címzett adatai, azaz név, postacím, a címzett elektronikus elérhetőségei (telefonszám, email cím), továbbá megadják mit tartalmaz a küldemény, mekkora értékű, és milyen szállítási költség járult hozzá. Ezek alapján végzi el a Posta automatikusan a vámkezelést. Amikor megérkezik a küldemény az országba, a Posta rögzíti ennek tényét, irodalmi megfogalmazással „lecsippantja az azonosítóját”, majd a leolvasással előkerülő elektronikus adatokat beküldi a NAV-hoz. A NAV megvizsgálja az adatokat, és ha mindent rendben talál, akkor hamarosan értesíti a postát a vámkezelés eredményéről, azaz az áfafizetési kötelezettségről. Ezt követően már a címzett kapja is az SMS-t vagy e-mailt a sikeres vámkezelésről és a fizetendő összegről.
Tényleg mindig küldünk elektronikus értesítést?
Amikor csak lehet. Mert ez a leghatékonyabb a címzettnek is és a kollégáinknak is! Mint azt már említettük, azokból az adatokból dolgozunk, amit megkapunk a külföldi postától. Ha jött elektronikus adat a címzett e-mail címére és mobilszámára vonatkozóan, akkor elektronikusan fogjuk értesíteni. Ha nem jött telefonszám vagy emailcím adat, akkor sem tétlenkedünk, ha megvannak a vámkezeléshez szükséges alapadatok (küldemény megnevezése, értéke, esetleg egyéb szolgáltatási díjak) automatikus vámkezelésre megy tovább, majd a kézbesítő postára kerül. Ebben a verzióban a kézbesítőnél rendezheted a fizetendő díjakat készpénzben, vagy ha postán veszed át, akkor akár bankkártyával.
Mi van akkor, ha láthatóan megkapta a Posta az elektronikus értesítéshez szükséges adatokat, de még sem kapsz értesítést?
A „láthatóan” szón van a hangsúly. Sokszor előfordul, hogy külföldi postától megkapott elektronikus adatok között nem szerepel megfelelő formátumban sem a telefonszám, sem az e-mail cím, ezért az automatikus rendszerben nem indul el az értesítés. Ugyanakkor a címiraton ott van ez az adat. Mivel a rendszer automatikus, nincs lehetőség a címiratok egyesével történő átvizsgálására. Jelenleg dolgozunk azon, hogy az IT rendszerek továbbfejlesztésével az eltérő formátumú elérhetőségi adatokat intelligensen tudják a rendszereink kezelni, és ki lehessen küldeni az értesítést az online fizetésről.
Miért van szállítási díj feltüntetve az adatok között, amikor a megrendeléskor ingyenes szállítás lehetőségére kattintottál?
Ahogy fentebb is írtuk: ami elektronikus adat jön, az a Posta számára kötelező érvényű. A Posta számára nem megállapítható, hogy te, mint vásárló vagy a feladó rendezte a szállítás díját, ahogy az sem találgatás eredménye, hogy mekkora a termék értéke: annyival kell számolnia Postának és a NAV-nak, amelyet megkapott a feladó külföldi postától. Felülbírálni a termék árát legfeljebb a NAV-nak lehet, és ebben az esetben az egyedi eljárás lesz az automatikusból, de természetesen erről is kapsz majd értesítést.