150 ÉVE INDULT A PESTI MENETRENDSZERINTI KÖZFORGALMI LÓVASÚT
A bélyeg megvásárolható a Magyar Posta webshopjában is!
A Magyar Posta alkalmi bélyeg kibocsátásával örökíti meg a pesti menetrendszerinti közforgalmi lóvasút indulásának százötvenedik évfordulóját. A bélyegképen a rendelkezésre álló források alapján rekonstruált egykori jármű, a borítékon a Vasárnapi Ujság 1866. július 22-i számában, F.L. monogrammal megjelent A pesti lóvonatu vaspálya c. illusztráció részlete látható. A kibocsátáshoz forrásanyagot a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum biztosított. A bélyeget Weisenburger István grafikusművész tervei alapján 150.000 példányban az ANY Biztonsági Nyomda gyártotta. Július 8-tól kapható az elsőnapi postákon, valamint a Filapostán, de megrendelhető a Magyar Posta internetes áruházából is.
A lóvasút volt az első, tömegszállítási igényeket is kielégíteni képes, a maga idejében korszerű közlekedési eszköz, mely viszonylag gyors és rendszeres közlekedésével közelebb hozta egymáshoz a kiterjedt város egyes részeit. Az első vonal kiépítése a Széna tér (ma Kálvin tér) és az Újpesti indóház (ma Újpest-Városkapu) között valósult meg. A pálya létesítésére az 1865-ben megalakult Pesti Közúti Vaspálya Társaság (PKVT) kapott engedélyt.
Az 1866. július 30-i ünnepélyes átadót követően augusztus 1-jén megindult a közlekedés, és már az első hónapban 57 ezren vették igénybe. A kilenc kilométeres szakaszt a kocsik hivatalosan 35 perc alatt tették meg a következő állomások érintésével: pesti Kálvin tér (akkori Széna piac), Nemzeti Múzeum, Zrínyi kávéház az Astoriánál, Deák téri evangélikus templom, bazilika, nyugati pályaudvari indóház, Lehel téri „kis sörcsarnok”. A Váci úton az utasok már bárhol megállíthatták a kocsikat. Ezt követte a végállomás Újpest, Városkapu. Károlyi gróf gondoskodott az újpesti megállóba érkező utasok méltó fogadásáról, Wagner János tervei alapján 1866-67-ben megépült a mai napig meglévő díszes indóház, amelyet a köznyelv Bagolyvárnak nevezett el.
A vonalat 1872-ben meghosszabbították az Árpád út mentén az István út, Görgey Artúr utca, Szilágyi utca, Pozsony utca, Kertköz utca útvonalon Rákospalotára. A villamosok megjelenésével szerepe azonban rohamosan csökkent. 1900-ban végleg felszámolták.
Forrás: mmkm.hu; bkv.hu; pestbuda.hu; wikipedia.org