150 éves a Budavári Sikló
A Magyar Posta alkalmi bélyeg kibocsátásával köszönti a Budavári Sikló átadásának 150. évfordulóját. Az alkalmi bélyeg 50.000 példányban, Kara György grafikusművész tervei alapján az ANY Biztonsági Nyomda Nyrt.-ben készült. Megvásárolható a Filapostán, a filatéliai szakszolgálatokon, egyes postahelyeken és a www.posta.hu-n.
A Budavári Sikló egy különleges vasút, a Budavári Palota megközelítésének egyik eszköze és a főváros Duna-parti látképének részeként 1987 óta az UNESCO Világörökség listáján is szerepel. Az eredetileg gőzüzemű siklót gróf Széchenyi Ödön kezdeményezésére, Wohlfahrt Henrik tervei alapján 1868 és 1870 között építették.
Az avatásra 1870. március 2-án került sor. 75 éven át biztosított csodálatos panorámát utasainak. A második világháborúban súlyosan megrongálódott. Üzemelése az 1985. évi teljes körű rekonstrukcióig szünetelt, és végül 1986. június 4-én nyitották meg ismét.
Napjainkban az utaslétszám évi fél- és egymillió közöttire tehető. A pálya hosszúsága 95 méter. Az alsó és felső állomás közötti szintkülönbség 50 méter. A sikló két kocsija BS1 „Margit” és BS2 „Gellért” ingajelleggel van összekötve, vagyis miközben az egyik kocsi felfelé indul, a másik lefelé szállít utasokat, kocsinként egyszerre maximum 24 főt. A jelenlegi szerkezet 3 m/s sebességűre lett kiépítve; de ezt a tempót 1988-ban az utasok kérésére a felére csökkentették.
Az alkalmi bélyegkép főmotívuma BS1 „Margit” kocsi és a dunai látkép a Széchenyi lánchíddal. Az alkalmi borítékon a Budavári Sikló pályájának és kocsijainak jellegzetes képei kerültek megörökítésre. Az alkalmi bélyegzőben a sikló kocsijának stilizált rajza található.