Mozdonyok 2013
„Szili” és „Nohab” bélyegre került
Júniusban két vasút tematikájú bélyegújdonsággal jelentkezik a Magyar Posta. Forgalomba állításuk 50 éves évfordulója alkalmából a MÁV V43 sorozatú, Szili becenevű villamos mozdonya és az M61 sorozatú Nohab dízel-elektromos mozdony pompázik a címleteken. Az alkalomra készült borítékot és bélyegzőt ugyancsak a mozdonyokhoz kapcsolódó kompozíciók díszítik. A bélyegújdonságok Vörös Attila fotóinak felhasználásával Nagy Péter grafikusművész tervei szerint készültek a Pénzjegynyomdában. Megvásárolhatók június 5-től a Filapostán és országszerte a nagyobb postákon, de megrendelhetők a Magyar Posta internetes áruházából is.
A
húszas-harmincas években gyártott, selejtezésre érett járművek pótlására és a
növekvő villamosított vasútvonalak kiszolgálására 1961-ben új, nagyobb
teljesítményű villamosmozdony-sorozat, úgynevezett „egységmozdony”
beszerzéséről döntött a MÁV. Az első hét, még a Krupp-műveknél összeszerelt
mozdony V43 1001-1007 sorozatjellel 1963-ban állt szolgálatba. Elsősorban a
félvezetők alkalmazása miatt a Szili
a maga korában európai szinten a legkorszerűbbek közé tartozott. A sorozatból
összesen háromszázhetvenkilenc példány készült. A sorozat utolsó mozdonya a V43
1379-es, 1982-ben hagyta el a Ganz-Mávag gyárudvarát. A V43-asok (jelenlegi
sorozatszámuk: MÁV 431, 432, 433 és GYSEV 430) rövid idő alatt a villamosított
vonalak mindeneseivé váltak. A mozdony egyaránt alkalmas személy-, inga- és
tehervonatok továbbítására.
Az ötvenes évek vége felé a gőzvontatás
Magyarországon is fokozatosan visszaszorult. A gőzmozdonyok alkalmazása helyett
a világ számos vasútjához hasonlóan a MÁV is a dízelesítés és a villamosítás
felé fordult. A villamosítás lassú tempója és a modern vontatójárművek hiánya
miatt a korszerűsítés leginkább új dízel-vontatójárművek beszerzését
jelentette. Több próbajármű tesztelését követően a svéd NOHAB gyár dízel-villamos,
hattengelyes mozdonya mellett döntöttek a szakemberek. A sorozat első két
mozdonya 1963 májusában állt menetrend szerinti szolgálatba, a későbbiek során
pedig valamennyi fővonalon megfordultak, legfőképpen távolsági gyors- és
expresszvonatokkal. A vasútrajongók körében kultikus mozdony több példányát is
megőrizték nosztalgia, múzeumi és különmeneti (például Székely Gyors) célokra.
Az 1871-óta
megjelent közel 5100 féle magyar bélyegből több mit egy tucat a vasúti
közlekedéssel kapcsolatos. Bélyegen jelentek meg például a nosztalgia
kisvasutak, a 303-as és a 325-ös gőzösök, az első elektromos vasút, de a Hikari
Expressz is. Forrás:
vasutak.eoldal.hu; nohab-gm.hu
MOZDONYOK
Megrendelési kód: 2013140050211 (bélyegsorozat),
2013140060012 (V43-FDC), 2013140060112 (M61-FDC)
Megjelenés: 2013. június 5.
Össznévérték: 640 Ft
Példányszám: 200.000sor
Perforálási méret: 40 x 30 mm (50
bélyegkép/ív)
Gyártó: Pénzjegynyomda
Zrt.
Fotó: Vörös Attila
Tervezőművész: Nagy Péter