KÉTSZER ANNYI BEJELENTÉS ÉRKEZIK ADATHALÁSZAT MIATT

Napjainkban egyre gyakoribb az adathalászat, amikor az ismeretlen támadó hamis üzenetet küld az áldozatának. Az emberek egyre tudatosabbak és sokan felismerik, ha ilyen e-mailt vagy sms-t kapnak. A Magyar Posta ügyfélszolgálatára idén októberig kétszer annyi bejelentés érkezett, mint a teljes tavalyi évben. Október a kibervédelem hónapja.

2022. október 18.

Az elmúlt időszakban számos olyan eset történt, amikor ismeretlen tettesek visszaéltek a Posta nevével, arculati elemeivel. A hamis emailben vagy sms-ben általában csomag átvételéhez vagy nem létező nyereményjáték kapcsán kérik a szállítási cím egyeztetését és a díj kifizetését. Ügyfeleinktől egyre több ilyen hamis üzenetről érkezett bejelentés.

Az elmúlt években a digitalizáció gyors terjedésével egyre többször bukkan fel adathalászat, amelyre továbbra is jellemző a magyartalan megfogalmazás, a helyesírási hiba vagy az, hogy a levél nem az adott cég hivatalos e-mail címéről érkezett.

A Magyar Posta ügyfélszolgálatára idén októberig mintegy 7500 bejelentés érkezett, ez kétszer annyi, mint a tavalyi évben volt. A Posta adatai szerint 120 olyan nap volt az idei évben, amikor minimum 30 bejelentés érkezett adathalászat, azaz hamis e-mail-megkeresés miatt. Ez az adat azt jelzi, hogy a lakosság egyre éberebb és hamar felismeri a gyanús jeleket.

A Magyar Posta az elmúlt években intenzíven lépett fel az adathalászat ellen, az emberek pedig egyre tudatosabbak és óvatosabbak. Gyanús e-mail esetén nem kattintanak azonnal a levélre, hanem bejelentést tesznek a Posta csatornáin keresztül.Az elmúlt időszakban a vállalat többek között oktatási célú, figyelmeztető felhívásokat, az adathalászattal kapcsolatos tájékoztatásokat tett közzé, és a hivatalos szervekkel is szorosabban működik együtt.

Az adathalászok leggyakrabban közismert vállalatok, köztük a Magyar Posta nevével, arculati elemeivel (logó) élnek vissza. A csalók megtévesztő e-mailt vagy sms-t küldenek, amelyben pénzátutalások eltérítését kísérlik meg, vagy bankszámla adatokra, jelszavakra, illetve egyéb érzékeny adatokra vadásznak. Sokszor nyeremény ígéretével, vagy csomagérkezéséről való hamis tájékoztatással próbálkoznak.

A megtévesztő értesítésekről szóló ügyfélbejelentéseket a Magyar Posta továbbra is komolyan veszi, és a lakossági tájékoztatás mellett minden bejelentést jelez az intézkedésre jogosult hatóságnak is.
Ha valaki mégis a csalók áldozata lesz és kár éri, akkor tegyen rendőrségi feljelentést.

Mi a teendő, amennyiben gyanús e-mailt vagy sms-t kapunk?


A legfontosabb, hogy ne kattintsunk a benne szereplő hivatkozásokra és ne adjunk meg adatokat! Elengedhetetlen a feladó e-mail-címének, sms esetén a küldő telefonszámának ellenőrzése, ahol egyértelművé válik, ha nem a Magyar Posta hivatalos elektronikus címéről (@posta.hu) érkezett a megkeresés.
Ha biztosra akarunk menni, akkor keressük fel a hivatalos honlapot (www.posta.hu), és a nyomkövetési kód beírásával a hiteles szállítási információkat kapjuk meg. Gyanúra adhat okot a magyartalan, helyesírási hibákat tartalmazó megfogalmazás, túl kecsegtető, drága telefon- vagy egyéb nyeremény ígérete, a túlzottan sürgető hangvétel, az ismeretlen hívószám vagy ha arról értesítenek, hogy csomagot kaptunk, pedig nem is rendeltünk semmit.

Magyar Posta Zrt.