FIGYELEM! TOVÁBBRA IS ADATHALÁSZ LEVELET ÉS SMS-T VAGY KÖZÖSSÉGI MÉDIÁBAN ÁLFELHÍVÁSOKAT KÜLDENEK A MAGYAR POSTA NEVÉVEL VISSZAÉLVE ÉS EGYRE TÖBB A KÉRETLEN ÁRUFIZETÉSES CSOMAG IS
Vigyázat: a bankkártyája adatai és a bankszámláján lévő pénz kerül veszélybe, ha a káros e-mail vagy sms hivatkozására kattint vagy óvatlanul adatokat ad meg, illetve ha nem ellenőrzi, hogy valóban rendelt-e az adott feladótól csomagot!
2024. november 12.
Az utóbbi időszakban sajnos ismételten megnövekedett a Magyar Posta és szolgáltatásai (pl. EMS szolgáltatás) nevében történő visszaélések száma, amelyekben cégünk védjegyeit (logo) és arculati elemeit jogosulatlanul felhasználva igyekeznek megtéveszteni a lakosságot. Ügyfeleinktől egyre több ilyen bejelentés érkezik hozzánk napi gyakorisággal.
A hamis e-mailben vagy sms-ben, illetve telefonhívásban általában csomag átvételéhez vagy nem létező nyereményjáték, promóció, esetleg fiktív jótékonysági akció kapcsán kérik a címzett adatainak egyeztetését és/vagy a díj, esetleg adomány kifizetését, vagy fizetési késedelemmel kapcsolatos felszólítással fenyegetnek. Az is előfordul, hogy a lakosság által apróhirdetési portálokon feladott hirdetések kapcsán jelentkeznek a csalók magukat komoly vevőként beállítva és az EMS postai szolgáltatás nevével visszaélve, hamis e-mailben vagy sms-ben próbálnak biztosítási/feladási/megbízási díjra hivatkozva adatokat és pénzt kicsalni.
Az e-mailben látható „Kattints ide”, „Fizessen online” vagy „Küldje el nekem a csomagot”, vagy „Erősítse meg címét”, "Csomagja kézbesítésre vár, kérjük, erősítse meg a vám befizetését", illetve hasonló feliratú linkre kattintva azonban adathalász weboldalra kerül a címzett, az itt megadott adatok pedig csalók birtokába jutnak és a bankszámlán lévő pénz is veszélybe kerülhet. Az is előfordulhat, hogy a link megnyitásával rosszindulatú, kártékony szoftvert telepítenek az eszközünkre.
Kérjük, hogy ha ilyen gyanús e-mailt vagy sms-t kap, semmiképp ne kattintson a benne szereplő hivatkozásokra, és ne adjon meg adatokat!
Első lépésként mindig ellenőrizni kell a feladó e-mail címét vagy sms esetén a küldő telefonszámát, mert abból rögtön kiderülhet, hogy nem a Magyar Posta hivatalos elektronikus címéről vagy telefonszámáról (06-30-344-4987) érkezett a megkeresés. Az egérmutató e-mailcím fölé mozgatásával ellenőrizhető, hogy az így megjelenő link valóban posta.hu-s tartományra (domain) mutat-e. Érdemes összevetni a küldő e-mailcímét a Magyar Posta korábbi, azonos témában küldött és már hitelesnek bizonyult üzeneteivel.
Legyünk éberek, mert Társaságunk soha nem küld külföldi telefonszámról vagy „.com” végződésű e-mailcímről ügyfélértesítéseket!
A Magyar Posta kizárólag nemzetközi küldemények esetén a vámkezelési díjak kiegyenlítése kapcsán küld online vagy sms fizetési értesítést, amelyben minden esetben a www.posta.hu/szolgaltatasok/vam link szerepel.
Felhívjuk a figyelmet, hogy amennyiben nyomkövetési kódot tartalmaz a küldeménye, a
Posta honlapján a kód beírásával bármikor elérheti a hiteles szállítási információkat.
Gyanúra, fokozott elővigyázatosságra adhat okot:
- az ismeretlen feladó,
- kéretlen e-mail, sms vagy telefonhívás,
- ha a Levélszemét vagy Spam mappában található az e-mail,
- a magyartalan szokatlan megfogalmazás és/vagy a túlzottan sürgető, fenyegető hangvétel,
- a helyesírási hibák, az ékezetek használatának mellőzése, cirill vagy kínai karakterek használata,
- személyes adatok, bankkártyaadatok indokolatlan firtatása,
- váratlan, „vis maior” helyzetre való hivatkozás,
- vagy ha nem is rendeltünk csomagot, mégis arról értesítenek, hogy fizessünk a megrendelt csomagért,
- illetve a túl kecsegtető, drága telefon- vagy egyéb nyeremény, ajánlat vagy kedvezmény ígérete,
- ha a nyereményjátékhoz nincs mellékelve játékszabályzat és/vagy adatkezelési tájékoztató,
- ha a megkeresésből hiányoznak a kapcsolattartási információk (név, telefonszám),
- ha a webshop honlapján nem találhatók meg az Általános Szerződési Feltételek, az ügyfélszolgálat elérhetősége,
- ha új alkalmazás telepítésére szólítanak fel, vagy ismeretlen fizetési alkalmazásba kell beírni az azonosító adatainkat, jelszavunkat,
- valamint ha külföldi telefonszámról vagy nem „posta.hu” végződésű e-mail címről érkezik a Társaságunk nevében küldött üzenet.
Javasoljuk, hogy mindig ellenőrizzék a hirdetés vagy értesítés valódiságát és győződjenek meg róla, hogy biztonságos-e az internetkapcsolat és valóban a cég hivatalos e-mail címéről vagy telefonszámáról érkezett-e az üzenet. NE CSAK A FELADÓ NEVÉT, HANEM A TELJES E-MAIL CÍMÉT OLVASSUK EL! Például ne dőljünk be, ha a küldő Központi Értesítés <kozponti.ertesites@postahu.com, mert a Magyar Posta hivatalos e-mailcímei nem „com” végződésűek. Mielőtt egy gyanús linket megnyitnánk, a link fölé helyezett egérmutatóval kattintás nélkül ellenőrizzük, mit mutat a hivatkozás. Amennyiben a hivatkozás nem az ismert weboldalra mutat vagy ha a webhely URL-jét https:// helyett csak http://-vel írják, máris gyanakodjunk, az „s” ugyanis a biztonságot jelenti, vagy figyelmeztető jel, ha az URL mellett hiányzik a lakat vagy áthúzott lakat jelenik meg, ilyen esetekben a hivatkozást ne nyissuk meg! Amennyiben véletlenül valaki mégis megnyitotta, akkor zárja be, a hitelesítőadatait pedig ne adja meg.
Ha ismeretlen webshopból vásárolunk, akkor az előre utalás helyett inkább az utánvételes fizetést (árufizetést) válasszuk. A webes rendelés során a megrendelő minden esetben győződjön meg arról, hogy megbízható webáruházból rendel-e, ehhez támpontul szolgálhatnak az eladó értékelései. Megrendelés előtt javasoljuk elolvasni az adott webáruház Általános Szerződési Feltételeit, Gyakran Ismételt Kérdéseit, különösen a reklamációra, visszaküldésre vonatkozó fejezeteket. Az online vásárlásoknál javasolt virtuális bankkártyát használni, amelynek az adatai eltérnek a fizikai bankkártyától, és akkora összeggel lehet feltölteni, amennyi éppen szükséges az adott vásárláshoz. Így ha esetleg csalás áldozatává válnánk, csak a vásárlás összegével károsítanak meg bennünket.
Különösen körültekintően kell eljárni a mobileszközök használatakor! Telefonon vagy táblagépen nehezebb lehet észrevenni az adathalász kísérleteket, mert ezeken az eszközökön nem lehet a gyanús hivatkozások fölé vinni az egérmutatót, és a kisebb kijelző miatt a nyilvánvaló hibákat is nehezebb észrevenni. A többfunkciós eszközökön (pl. mobiltelefon, tablet, laptop) fokozottan ügyelni kell a rendszeres biztonsági frissítések és mentések elvégzésére, az eszközön tárolt érzékeny adatok titkosítására, az eszköz képernyőjének automatikus zárolására, a képernyőzár feloldásához legalább 5 jegyű PIN kód használatára, valamint vírusvédelem telepítésére. A mobilbank használata esetében célszerű a biometrikus azonosítás (pl. ujjlenyomat) és a tranzakciókról szóló értesítés, valamint a napi limit beállítása átutalás, vásárlás és ATM-es készpénzfelvétel esetére.
Ha nyereményt vagy egyéb kedvezményes akciót ígérnek cégünk nevében vagy a Postára hivatkozva valamilyen állítólagos jótékonysági programhoz gyűjtenek pénzt, akkor kattintás előtt tájékozódjanak Társaságunk honlapján, ahol minden hivatalos és érvényes akciónkat, karitatív kezdeményezésünket megtalálhatják. Kétség vagy gyanú esetén forduljanak bizalommal ügyfélszolgálatunkhoz és kérjenek megerősítést! Az adathalászat megelőzésével kapcsolatban bővebb információ a https://kiberpajzs.hu oldalon érhető el.
A megtévesztő értesítésekről szóló ügyfélbejelentéseket a Magyar Posta komolyan veszi, és a lakossági tájékoztatás mellett jelzi azt az intézkedésre jogosult hatóságnak is.
Ha valaki mégis a csalók áldozata lesz és kár éri, akkor haladéktalanul lépjen kapcsolatba a számlevezető bankjával annak hivatalos elérhetőségein és tegyen mielőbb (lehetőség szerint még a kézbesítés napján) rendőrségi feljelentést vagy a fogyasztóvédelmi hatóságnál bejelentést, valamint 0-24 órában segítséget, tanácsot kaphat az áldozatsegítő forródróton keresztül: 06 80 225 225.
Társaságunk a hatóságokkal a jogszabályokban előírtak szerint együttműködik. A küldeményben küldött áru a termék szolgáltatója és a megrendelője közötti szerződés teljesítését szolgálja és a Magyar Posta Zrt.-nek, mint csatornának nincs hatásköre arra, hogy ebben a tőle független jogviszonyban a szerződésszerű teljesítést megítélje, ellenőrizze. Az árufizetési összeg feladó részére történő utalásába kizárólag hatósági írásos rendelkezésre avatkozhatunk bele. A hatóság rendelkezésére visszatartott árufizetési összeg zárolásának feloldásáról és az összeg tényleges jogosultjáról is kizárólag az eljáró hatóság dönthet. A Magyar Posta mindössze kiszállítja a megrendelt csomagot, azok tartalmáról nincs és nem is lehet információja, sem a megrendelést, sem az erről szóló dokumentációt nem látja, nem ismerheti. A tartalom vizsgálata a megrendelő joga és felelőssége, akinek lehetősége van megtagadni az átvételt. A kéretlen csomagok (ún. „kamucsomagok”) esetében is kizárólag a címzett jogosult és képes eldönteni, hogy valós-e a rendelés (pl. megrendelés-azonosító alapján) és hajlandó-e átvenni a küldeményt. Ha gyakran rendelünk egyszerre több csomagot, akkor érdemes az elektronikusan kapott megrendelés-azonosítókat nyomon követni, átvételkor ellenőrizni. Javasoljuk, hogy a címzett valamennyi átvételre jogosult, helyettes átvevőnek előre jelezze, ha csomagot vár és több csomag rendelése esetén megadja neki(k) a megrendelés-azonosítóját is, illetőleg kérje, hogy bizonytalanság esetén vegyék fel vele a kapcsolatot az átvétel előtt. Így elkerülhető, hogy esetleg családtag, szomszéd helyettünk kéretlen csomagot vegyen át.
A hamis értesítésekre, felhívásokra, hirdetésekre adott válaszok, vagy kéretlen csomag átvétele következtében felmerült esetleges károkért a Magyar Postát nem terheli felelősség.
Magyar Posta Zrt.