Visszaélés-bejelentési rendszer

A Magyar Posta Zrt. (továbbiakban: Társaság) elkötelezett a tisztességre épülő, feddhetetlen és etikus üzleti magatartás képviseletében és érvényre juttatásában. Ennek érdekében a Társaság visszaélés-bejelentési rendszert üzemeltet a következő jogszabályok szerinti bejelentések kezelésére:

A Magyar Posta Zrt. (továbbiakban: Társaság) elkötelezett a tisztességre épülő, feddhetetlen és etikus üzleti magatartás képviseletében és érvényre juttatásában. Ennek érdekében a Társaság visszaélés-bejelentési rendszert üzemeltet a következő jogszabályok szerinti bejelentések kezelésére:

  • A panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról szóló 2023. évi XXV. törvény 18-29. §
  • A pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló törvény végrehajtásának az MNB által felügyelt szolgáltatókra vonatkozó, valamint az Európai Unió és az ENSZ Biztonsági Tanácsa által elrendelt pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedések végrehajtásáról szóló törvény szerinti szűrőrendszer kidolgozásának és működtetése minimumkövetelményeinek részletes szabályairól szóló 26/2020. (VIII. 25.) MNB rendelet 38. §
  • A köztulajdonban álló gazdasági társaságok belső kontrollrendszeréről szóló 339/2019. (XII.23.) Kormányrendelet 7. § (2)

A bejelentéseket a Társaság az alábbi elérhetőségeken fogadja:

  • E-mail: csalasmegelozes@posta.hu
  • Névtelen bejelentést is lehetővé tevő rögzített telefon: + 36 (1) 767-7019
  • Postai úton: Magyar Posta Zrt. Biztonsági Főigazgatóság, Visszaélés-bejelentő rendszer 1540 Budapest
  • A bejelentés személyes megtételét a +36 (1) 767-7019 rögzített telefonvonalon lehet kezdeményezni. Ebben az esetben a visszaélés-bejelentési rendszert üzemeltető Biztonsági Főigazgatóság a következő munkanapon felveszi a kapcsolatot a bejelentővel a meghallgatás időpontjának és helyszínének egyeztetése érdekében.

A bejelentési rendszer NEM a Magyar Posta Zrt. szolgáltatásaival kapcsolatos panaszok bejelentésére szolgál. Az ilyen tárgyú panaszok bejelentésére és kezelésére vonatkozóan további információ a https://www.posta.hu/ugyfelszolgalat oldalon érhető el.

  • A Társaság a jóhiszemű és jogszerű bejelentést tévő személyt vagy vele kapcsolatban álló személyt (így különösen a bejelentő családtagja, munkatársa vagy a bejelentés megtételében a bejelentő részére segítséget nyújtó személyt) megvédi a diszkriminációval és tisztességtelen bánásmóddal szemben.
  • A Társaság védi az intézményen belüli jogsértést, vagy annak gyanúját bejelentő személy, a bejelentésben érintett, valamint a bejelentésben foglaltakról érdemi információval rendelkező természetes személy személyes adatait.

Tájékoztatás „A panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról szóló 2023. évi XXV. törvény” 18-29. § szerinti munkáltatói visszaélés-bejelentési rendszerrel kapcsolatosan:

  • A bejelentést jóhiszeműen kell megtenni, a rosszhiszemű bejelentés jogi következményt vonhat maga után.
  • A bejelentésben nem érintett harmadik személyre vonatkozó, a bejelentés kivizsgálásához nem szükséges, valamint a törvény szerint nem kezelhető adat nem kerül a vizsgálat során felhasználásra.
  • A bejelentési rendszerbe a Társaság munkavállalói, vagy külső személyek1 1 1, illetve a tulajdonosi jogkört gyakorló személy, valamint az Igazgatóság és Felügyelőbizottság tagjai tehetnek bejelentést írásban vagy szóban.
  • A bejelentő és a bejelentésben érintett, valamint a bejelentésben foglaltakról érdemi információval rendelkező személy személyazonosságát, személyes adatait a Társaság a vizsgálat valamennyi szakaszában bizalmasan kezeli.
  • A Társaság az írásban tett bejelentés kézhezvételétől számított 7 napon belül visszaigazolást küld a bejelentőnek a bejelentés fogadásáról.
  • Ha a bejelentő személyesen teszi meg a bejelentését – a személyes adatok védelmére vonatkozó előírások szerint megtett tájékoztatást követően – teljes és pontos jegyzőkönyvet kell felvenni az elhangzottakról - annak a bejelentő általi ellenőrzésére, helyesbítésére, aláírással történő elfogadására vonatkozó lehetőség biztosítása mellett-, és a jegyzőkönyvről egy másodpéldányt a bejelentőnek át kell adni.
  • A bejelentés vizsgálata mellőzhető, ha a bejelentést azonosíthatatlan bejelentő tette vagy olyan személy tette, aki nem jogosult a bejelentés megtételére a panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról szóló 2023. évi XXV. törvény 20. § (2) és (3) bekezdése szerint vagy ugyanazon bejelentő által tett ismételt, a korábbi bejelentéssel azonos tartalmú a bejelentés vagy ha a közérdek vagy a nyomós magánérdek sérelme a bejelentésben érintett természetes vagy jogi személy jogainak a bejelentés kivizsgálásából eredő korlátozásával nem állna arányban.
  • A vizsgálat eredményéről (beleértve a megtett vagy tervezett intézkedéseket is) vagy annak mellőzéséről és a mellőzés indokáról a bejelentő - ha azonosítható és nem anonim bejelentés volt - és az esetlegesen megállapított szabálytalanságok, hiányosságok megszüntetése kapcsán intézkedésre jogosult vezető írásban tájékoztatást kap. Az írásos tájékoztatástól el lehet tekinteni, ha a bejelentő tájékoztatása szóban történt meg a vizsgálat eredményéről vagy mellőzéséről és a bejelentő azt tudomásul vette.
  • A jóhiszemű és jogszerű bejelentést tévő személlyel vagy vele kapcsolatban álló személlyel (így különösen a bejelentő családtagja, munkatársa vagy a bejelentés megtételében a bejelentő részére segítséget nyújtó személy) szemben nem alkalmazható semmiféle hátrányos megkülönböztetés vagy intézkedés 2., szankció, a jogszerűen megtett bejelentésért felelősségre nem vonható. A bejelentés jogszerű megtételét akadályozó vagy akadályozni próbáló, valamint a jogszerű bejelentővel vagy vele kapcsolatban álló személlyel szemben hátrányosan eljáró személy szabálysértést követ el 3. A visszaélés-bejelentő rendszer működtetésével kapcsolatban vélelmezett szabálytalanság esetén, jogorvoslati kérelemmel az Alapvető Jogok Biztosának Hivatalához 4. lehet fordulni.
  • A bejelentésben érintett, valamint a bejelentésben foglaltakról érdemi információval rendelkező személyt a vizsgálat megkezdésekor részletesen tájékoztatni kell a bejelentésről, a személyes adatai védelmével kapcsolatban őt megillető jogairól, valamint az adatai kezelésére vonatkozó szabályokról. A tisztességes eljárás követelményének megfelelően biztosítani kell, hogy a bejelentésben érintett személy a bejelentéssel kapcsolatos álláspontját jogi képviselője útján is kifejtse, és azt bizonyítékokkal támassza alá. A bejelentésben érintett személy tájékoztatására kivételesen, indokolt esetben később is sor kerülhet, ha az azonnali tájékoztatás meghiúsítaná a bejelentés kivizsgálását.
  • A kivizsgálás törvényi határideje a bejelentés beérkezésétől számított 30 nap, amely határidőtől csak különösen indokolt esetben, a bejelentő egyidejű, indoklással ellátott tájékoztatása mellett lehet eltérni. A vizsgálat időtartama legfeljebb 90 napra meghosszabbítható.

Tájékoztatás „A pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló törvény (Pmt.) végrehajtásának az MNB által felügyelt szolgáltatókra vonatkozó, valamint az Európai Unió és az ENSZ Biztonsági Tanácsa által elrendelt pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedések végrehajtásáról szóló törvény szerinti szűrőrendszer kidolgozásának és működtetése minimumkövetelményeinek részletes szabályairól szóló 26/2020. (VIII. 25.) MNB rendelet” 38. § szerinti bejelentő rendszerrel kapcsolatban:

  • Bejelentést a bejelentési rendszeren keresztül az tehet, aki tudomással bír arról, hogy a szolgáltató a Pmt. rendelkezéseit megsérti vagy megsértette.
  • A bejelentést a Társaság 30 napon belül kivizsgálja. A határidőbe a bejelentés megtételének napja nem számít bele.
  • A bejelentés kivizsgálásában nem vehet részt a bejelentéssel érintett személy.
  • Amennyiben a Magyar Posta Zrt. azt állapítja meg, hogy pénzmosásra, terrorizmusfinanszírozásra vagy dolog büntetendő cselekményből való származására utaló adat, tény, illetve körülmény merül fel, úgy a Társaság haladéktalanul bejelentést tesz a pénzügyi információs egységnek.
  • Amennyiben a Társaság azt állapítja meg, hogy bűncselekmény gyanúja áll fenn, úgy haladéktalanul feljelentést tesz a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező nyomozó hatóságnál.
  • Amennyiben a Társaság az előző két pontban foglalt eseteken kívül a Pmt., az Európai Unió és az ENSZ Biztonsági Tanácsa által elrendelt pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedések végrehajtásáról szóló törvény vagy e rendelet megsértését állapítja meg, úgy haladéktalanul bejelentést tesz a Magyar Nemzeti Bank felé.
  • A Társaság a bejelentés megtételét követően biztosítja, hogy ahhoz a bejelentéssel vagy annak kivizsgálásában érintett személyen kívül más személy ne férhessen hozzá.

Adatkezelés

A részletes Adatkezelési tájékoztató itt érhető el.

1. A Magyar Postával szerződéses viszonyban álló vagy korábban foglalkoztatott/szerződéses viszonyban állt, illetve jogviszonyt létesíteni kívánó személy, akinél a jogviszony létesítésére vonatkozó eljárás megkezdődött, valamint olyan személyek tehetnek bejelentést, akiknek a bejelentés megtételéhez vagy a bejelentés tárgyát képező magatartás orvoslásához vagy megszüntetéséhez méltányolható jogos érdekük fűződik.

2. A hátrányos intézkedésnek minősülő cselekményekre vagy mulasztásokra jellemző példákat a panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról szóló 2023. évi XXV. törvény 41. § (2) bekezdése tartalmazza.

3. ld. A szabálysértésekről, a szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről szóló 2012. évi II. törvény 253. § (1) bekezdés e) pont.
https://www.ajbh.hu/ 1055 Budapest, Falk Miksa utca 9-11. Telefonszám: 06-1/475-7100, Fax: 06-1/269-1615

4. https://www.ajbh.hu/ 1055 Budapest, Falk Miksa utca 9-11. Telefonszám: 06-1/475-7100, Fax: 06-1/269-1615