helyes címzés_1200x628

7 JÓ tanács, hogy a leveled biztosan célba érjen

Fontos, hogy leveled célba érjen? Vagy, hogy megérkezzen az összes csekked?
Jó hírünk van: a sikerért Te is tehetsz! Az alábbiakban 7 tanács, amelyek betartásával kikerülheted a buktatókat.

2021. március 17.

  • 1. Amennyiben levelet küldesz, tudd meg a teljes, azaz a pontos címet, és azt írd a borítékra, ne akarj rejtvényt adni a postásnak.
    Az csak városi legenda, hogy a postás mindenkit ismer, vagy legalábbis ki tudja nyomozni, ki a levél címzettje. A Magyar Posta hiányos vagy nem azonosítható címzés esetén visszaküldi a küldeményt a levél feladójának.
    Tudd, hogy a kézbesítők munkáját rendkívüli módon megnehezítik a címzési hiányosságok. Hiába a helyismeret és a szakmai tapasztalat, számos esetben kénytelenek visszavinni a küldeményt a postára, amelyet visszaküldenek a feladónak.
  • 2. Legyen a borítékon a pontos irányítószám!
    A postai feldolgozórendszer az irányítószámok alapján szortírozza a leveleket a megfelelő irányba. Ha nincs a borítékon az irányítószám, akkor sajnos az a levél nem biztos, hogy meg fog érkezni a címzetthez, mert nem azonosítható küldeményként vissza kell kézbesíteni a feladónak.
    Tudd, hogy az irányítószámok 1973 óta léteznek Magyarországon. Az irányítószámok első számjegye a gócterületeket jelöli: az 1-es Budapestet, a 2-es Budapest környékét jelöli, a továbbiak pedig az óramutató járásával megegyező sorrendben körbejárják az országot.
  • 3. Legyen látható helyen az utcanév tábla és a házszám, mert a Posta a küldeményeket a megjelölt címen kézbesíti.
    A kézbesítők nem használnak GPS-t kézbesítéskor, s a címzés sem tartalmaz GPS-s kódot. Az utca és házszám táblák hiánya, vagy olvashatatlansága jelentősen csökkenti a kézbesítés sikerességét, és az is előfordulhat, hogy téves címen kézbesítik a küldeményt.
    Hogy tudd, nemcsak a postás miatt fontos az utca névtábla és a házszám. A tűzoltók, orvosi ügyelet vagy a mentő sem fog megtalálni téged, ha hiányzik az utcanév és a házszám.
  • 4. Jelentsd be a közszolgáltatóknál, ha megváltozott a címed, akkor is, ha te nem költöztél, csak az utca elnevezése változott, vagy a lakóépületeket újraszámozták. Főleg az agglomerációs településeken gyakori, hogy a település bővülésével úgy tartanak lépést, hogy átneveznek utcákat, vagy újraszámozzák a lakóépületeket.
    Tudd, hogy a neked levelet küldő közszolgáltató vagy bárki más nem tudja, hogy a címed megváltozott, ezért ha nem szólsz, a régi címre küldi. A postástól pedig nem várhatod el, hogy a házszámtábla nélküli, újraszámozott épületeket azonosítani tudja, mert ő többszáz, vagy akár ezer címre is kézbesít.
  • 5. Legyen kinn a régi és az új utcanév és/vagy házszám egyaránt 6 hónapig, hogy el tudjon igazodni a postás, a rokon és az ismerős is, „neadjisten” a mentős vagy a tűzoltó is. A postás (és a mentő, meg a tűzoltó is) a megadott címre kell menjen, nem töltheti az idejét a címek keresgélésével.
    Közös érdek, hogy az átnevezést követő fél évig a régi (átlósan áthúzva) és az új elnevezés és/vagy házszám is látható legyen. Sőt, legyen egyértelmű mindenki számára, hogy melyik a régi és melyik az új.
    Valld be, hogy te sem szeretnél tanácstalanul álldogálni egy ismeretlen helyen, ahová a legjobb haverod hívott meg bulizni, de nem tudod eldönteni, hogy melyik házba csengess be.
  • 6. Legyen zárt, biztonságos a postaládád, és a neved is szerepeljen rajta, akkor is, ha albérletben laksz ott. A postás a szabályok szerint nem kézbesíthet nyitott levélszekrénybe.
    Tudd, hogy a postatörvény előírja: az ingatlan tulajdonosa köteles gondoskodni biztonságos tárolásra alkalmas, megfelelő méretű, zárható, a címnek megfelelő jelzéssel ellátott levélszekrényről.
  • 7. A munkahely nevét is írasd a címzésbe, ha odakéred a csomagodat. Kimondottan előnyös ez a megoldás, ha egy nagyobb irodaházban dolgozol. Egy-egy irodaházban többszáz vagy ezer ember dolgozik.
    Hidd el, az sem segít, ha jóban vagy a recepcióssal. Lehet, hogy csak a keresztnevedet tudja, és amikor a postás a nevedet kérdi, ő csak vállát vonogatja majd.
  • +1. megjegyzés:hiába intézed több ügyedet emailben, még mindig kaphatsz levelet. A digitalizáció terjedésével csak csökken, de nem tűnik el a levelezés. A Magyar Posta 2018-ban 572 millió levelet kézbesített és 10 éves időtávon is még 450 millió levéllel számol. Ebbe a nagy számba bőven belefér, hogy neked is legyen egy-egy leveled.