A képen a Ford T-modell bélyegkisív látható

Száz évvel ezelőtt Galamb József konstruktőr-főmérnök vezetésével kezdődött meg a Ford T-modell sorozatgyártása. A mai napon a Magyar Posta bélyegkibocsátással emlékezett az autóipar fejlődésének jelentős állomására és annak magyar vonatkozására.

 A tíz bélyegképet tartalmazó bélyegkisív hivatalos forgalomba bocsátását a Ford Közép-Kelet Európai regionális központjában tartották, ahol Péterffy Gábor a Magyar Posta Zrt. Bélyeg Üzletágigazgatója mutatta be a filatéliai különlegességet. A bélyegképen a Ford T-modell példányai mellett Galamb József portréja látható. A tervezéshez fotóanyagot a József Attila Múzeum biztosított. Svindt Ferenc és Berky Péter grafikusművészek tervei alapján, húszezer példány készült a Pénzjegynyomdában.

A bélyeg bemutatása után Molnár Viktorral, a Ford regionális igazgatójával alkalmi bélyegzéssel látták el a bélyegek első példányait.

Ezt követően dr. Gáti József, az Óbudai Egyetem kancellárja méltatta Galamb József munkásságát, és bemutatta mindazon tevékenységét, mely méltán tette az autógyártás legendás alakjává.

Makó alpolgármestere, Marosvári Attila, Galamb József szülővárosához fűződő kapcsolatáról, beszélt, s fontosnak tartotta kiemelni, hogy az Amerikában kiemelkedő elismerést kapott üzemmérnök emléke méltánytalanul kevés megbecsülést kap hazánkban. Ezért különösen örülnek annak, hogy a Magyar Posta ilyen módon tiszteleg Henry Ford barátságát is kiérdemelt konstruktőrnek.

Galamb József Makón született 1881. február 3-án. Miután üzemmérnöki diplomát szerzett, első munkahelye a diósgyőri Vasgyár lett. 1903-ban a Magyar Automobil Rt. ösztöndíjával került külföldre; Németországban a Daimler és Benz, később az Adler Automobil Company, majd Clevelandben, a Stearn's Automobile Company alkalmazottja lett. Nem sokkal ezután Detroitban találkozott Henry Forddal, s ez a találkozás alapozta meg az autógyártás történelmének legendás együttműködését. Galamb József először áttervezte a Ford N-modell hűtőrendszerét, majd már a gyár főkonstruktőreként – Farkas Jenővel és az amerikai Harold Wills-szel – megalkotta a híres T-modell alkatrészeinek tervét. Az egyszerűen kezelhető, olcsón előállítható autó szerkezeti terveinek elkészítése során jelentős műszaki újításokat alkalmaztak. Galamb József találmánya volt a T-modellnél alkalmazott bolygóműves sebességváltó és a levehető hengerfejű motor is. Vezetésével 1913-ban áttértek a mozgó összeszerelő szalagon történő  sorozatgyártásra, mely azután a világ autógyártását is forradalmasította. A Ford T-modell ezért lehetett korának első népautója. Húsz év alatt 15 és fél millió példány készült belőle. (Forrás: hu.wikipedia.org)

GALAMB JÓZSEF VEZETÉSÉVEL 100 ÉVE KEZDŐDÖTT A FORD T-MODELL SOROZATGYÁRTÁSA Ÿ Megrendelési kód: 2013020010011 (bélyeg), 2013020040011 (kisív), 2013020060012 (FDC)ŸMegjelenés: 2013. február 5. Ÿ Névérték: 145 FtŸ Példányszám: 20 000 db kisív Ÿ Perforálási méret: 40x30 mm Ÿ Vágási méret: 205x110 mmŸ Gyártó: Pénzjegynyomda Ÿ Fotó: József Attila MúzeumŸ Tervezőművész: Svindt Ferenc (bélyeg), Berky Péter (keretrajz, boríték, bélyegző)